Hvorfor er Facebooks algoritme interessant for OnPrint?
I starten af januar 2018 offentliggjorde Mark Zuckerberg, at en ændring i Facebooks algoritme ville blive en realitet. Facebooks algoritme har til formål at sortere grundigt i de utallige opslag, som dagligt bliver lagt op på mediet. Der bliver slået alt for meget indhold op på Facebook til, at brugerne kan se det hele, og derfor bliver meget relevant indhold ikke vist.
Du sidder sikkert og tænker, hvorfor et trykkeri som OnPrint har interesse i denne ændring. Det har vi af den simple grund, at det påvirker alle os, der benytter Facebook som både privatperson og som virksomhed. Med ændringen af Facebooks algoritme ønsker mediet at skabe et mere harmonisk News Feed for den enkelte bruger, hvor de har mulighed for at interagere med meningsfuldt indhold. Dette betyder dog også, at Facebook vil reducere visningerne af opslag fra virksomheder og lignende.
Kunne du godt tænke dig at høre mere om, hvad algoritmen er og hvad den gør, så kan du læse mere her.
Irrelevant indhold forøger tidsforbruget på Facebook
Facebook fylder meget i folks hverdag, og de mange irrelevante opslag gør brugernes News Feed uoverskuelige. På grund af de mange opslag forøges tidsforbruget på Facebook, idet brugerne skal bruge længere tid på at finde de akutelle opslag og nyheder fra venner og familiemedlemmer. Facebook har derfor et ønske om at gøre op med blandt andet irrelevant indhold og flaske nyheder på brugerens News Feeds.
Facebooks News Feed blev oprindeligt baseret på faktorer såsom indholdets oprettelsesdato, samt hvilke interaktionsmuligheder brugerne havde med de pågældende opslag. I forbindelse med den nye ændring i januar 2018, vil brugernes News Feed derimod i højere grad blive defineret af indhold fra venner og familiemedlemmer samt relevante nyheder og lignende.
I takt med, at Facebook opprioriterer indhold fra venner og familie, bliver virksomheders indhold nedprioriteret. Allerede inden ændringen var det svært for virksomheder at få deres indhold vist på brugernes News Feed. Der var faktisk kun 2-5% af alle dine Facebook følgere, der så hvad du lagde op, hvilket er ret tankevækkende. Det betyder altså, at chancerne for at få vist dit indhold efter ændringen, er meget små.
Men er det så bare slut med virksomhedssider på Facebook?
Nej da!
Vi råder dig til at tage andre midler i brug på Facebook. Hvis du ikke allerede har kendskab til Facebook Business Manager, anbefaler vi dig kraftigt at få det. I denne sektion kan du nemlig oprette annoncer, som er direkte målrettet din målgruppe. Det betyder naturligvis, at du har en større chance for at sikre dig en plads på brugernes News Feed. Er du i tvivl om, hvordan du opretter annoncer på Facebook? Så se mere her.
Tænk på kvalitet frem for kvantitet
Det betyder dog ikke, at du skal stoppe med at lave organisk indhold. Du skal blot begynde at tænke mere over, hvad du lægger ud til brugerne på Facebook. Tag først og fremmest stilling til dit indhold, og vurder dernæst om det skaber en værdi for brugerne. Herudover anbefaler vi også, at du anvender videoer som medie på Facebook. Videoer kan i mange tilfælde levere et mere levende indhold til brugerne, og derved også øge opmærksomheden omkring dit indhold.
OnDigital kan hjælpe dig med digital marketing
Synes du denne ændring virker forvirrende? Ved du ikke helt, hvad du nu skal gøre? Eller har du brug for hjælp til din digitale markedsføring på Facebook? Så kan OnPrints digitale afdeling OnDigital hjælpe dig! Hos OnDigital er vi altid klar på at svare på dine spørgsmål og hjælpe dig i gang med din markedsføring på de sociale medier.
Seneste kommentarer